Narzędzia są przedmiotami, które przyspieszają lub umożliwiają wydobycie różnych surowców i złóż, jednak większość tych w Minecrafcie można zniszczyć zarówno nimi, jak i ręką (ale niektóre aby pozostawić po sobie klocek do zebrania wymagają odpowiednich przyrządów).

Kilof

Podstawowe narzędzie, będziemy z niego korzystać prawdopodobnie najczęściej, gdyż to on pozwala na wydobycie cenniejszych materiałów, z których stworzymy kolejne narzędzia. Wykorzystywany do wykopywania:

  • Kamienia
  • Węgla
  • Rud żelaza
  • Rud złota
  • Rud Redstone (czerwonego proszku)
  • Rud Diamentu

Łopata

Przydatna do wyrównywania terenu, ale niezastąpiona gdy trafimy na większe pokłady żwiru pod ziemią. Pozwala na szybsze wykopywanie:

  • Ziemi
  • Piasku
  • Żwiru
  • Śniegu
  • Gliny

Siekiera

Na początku zbędna, później jednak, gdy poważnie zaczniemy myśleć o budowie drewnianej willi, pozwoli na dużo szybsze pozyskanie potrzebnych ilości drewna. Posłuży nam ona do wyrąbania:

  • Drzew (zarówno zwykłych, jak i brzóz i świerków)
  • Desek, znanych również jako „drewno”
  • Warsztatów i skrzynek

Motyka

Jeśli myślicie o roli rolnika, to bez tego narzędzia się nie obejdzie. Motyka pozwoli na przygotowanie ziemi pod uprawę, jak i wydobycie z zaoranej trawy nasion.

Wiadro

Przydatne do przenoszenia wody z zalanych terenów (jednak szybszym sposobem jest trywialne zaklockowywanie źródeł), tworzenia bajorek, jezior. We wiadrze przeniesiemy:

  • Wodę
  • Lawę

Siodło

Imponują Wam kowboje w westernach? I Minecraft pozwoli Wam się poczuć jak na dzikim zachodzie! No prawie, bo siodło służy do ujeżdżania świń. Tak kontrolowana świnia będzie dalej poruszała się swoim ruchem, nie mamy nad nią żadnej kontroli. Znajdziemy je tylko i wyłącznie w lochach (z angielskiego dungeon).

Wędka

Gdy zacznie nam brakować jedzenia, dookoła brak świnek, a my nadal nie zasialiśmy zboża, warto rozważyć stworzenie wędki. Pozwala ona na szybkie pozyskanie ryb w jakimkolwiek wodnym źródle.

Kompas

Świetna rzecz w przypadku chęci dalszej eksploracji świata gry. Pokazuje w jakim kierunku się poruszamy. Jeśli jednak nie mamy zamiaru tracić cennego żelaza na budowę kompasu jest sposób na znalezienie drogi poprzez przyglądanie się światu gry – chmury zawsze lecą z zachodu na wschód, a słońce wschodzi i zachodzi w odpowiednich kierunkach tak, jak w świecie rzeczywistym. Czasami tekstury gry pokazują nam, w którą stronę iść, aby iść w pożądanym przez nas kierunku.

Zegarek

Denerwuje Cię, że wchodzisz do jaskini w nocy, a po kilkuminutowej eksploracji i chęci wyjścia znowu jest noc? Zegarek to właśnie to, czego potrzebujesz. Pokazuje jaka pora dnia jest na zewnątrz, gdziekolwiek jesteśmy.

Krzesiwo (Zapalniczka)

Latające drzewa zaczynają Cię denerwować? Wystarczy szybki e połączenie żelaza i krzemienia, a te opierające się prawom fizyki bloczki szybko zamienią się w kupę pyłu. Radzę uważać z nadużywaniem – może się okazać, że zamiast jednego drzewa spalimy cały las, a wraz z nim i nasze schronienie.

Miecz

W późniejszych etapach gry bardzo przydatna broń, pozwala na szybkie uporanie się z wrogo nastawionymi wysłannikami ciemności (czyli potworami stworzonymi przez Notch’a). Drugą, mniej ważną cechą miecza, jest możliwość szybkiego niszczenia liści oraz płotków.

Łuk

Każdy, kto ma w sobie duszę łucznika powinien zaopatrzyć się w tą, z pozoru prostą, broń. Pozwala na sprawne eliminowanie wrogów z odległości, dzięki czemu wybuchający creeper nigdy więcej nie będzie aż tak straszny. Jego amunicją są strzały.

Uzbrojenie

Nagle okazuje się, że starcia z hordami zombie i szkieletami to ciężki kawałek chleba? Zbroja to coś czego potrzebujesz. Zmniejsza obrażenia, dając jakby dodatkowe życie. W grze nadal istnieje kolczuga, którą można stworzyć z ognia. Takowy można otrzymać jedynie dzięki uprzejmości administratora lub dzięki odpowiednim programom. No i coś, o czym nie każdy wie – ciekawie wygląda osoba, która zdecyduje się zamiast hełmu założyć dynię na głowę. Są 4 miejsca na zbroje (wartości w nawiasach oznaczają, ile punktów zbroi dana część uzbrojenia daje):

Hełm (1,5 pkt)

Zbroja (4 pkt)

Spodnie (3 pkt)

Buty (1,5 pkt)