Mając chwilę przerwy od pigmejowych ciekawostek, spróbuję wypełnić czas wolny od wszelkich newsów. Spróbuję zniszczyć krążące wśród wielu osób (w tym w naszej społeczności) mity dotyczące języka programowania Java, wykorzystanego przy tworzeniu gry Minecraft. Pod koniec opiszę podstawowe koncepcje Javy, które spowodowały, że w tym miesiącu Java znajduje się na pierwszym miejscu rankingu TIOBE najpopularniejszych języków świata, wyprzedzając w ten sposób C++, C#, PHP czy JavaScript.

![]( "Więcej...")

Mit 1.: Java to rozszerzenie HTML.

Java to język programowania, zaś HTML to sposób opisu struktury strony WWW. Jedyna cecha łącząca te dwa języki to fakt, że HTML pozwala na umieszczanie apletów Java na stronach internetowych.

Mit 2.: Java to język łatwy do nauczenia się.

Należy zrozumieć różnicę między pisaniem łatwych programów-zabawek, a prawdziwą pracą nad dużymi projektami. W dokumentacji Javy na stronie [http://docs.oracle.com/javase/7/docs/api/index.html](http://docs.oracle.com/javase/7/docs/api/index.html) znajduje się lista wszystkich klas Javy. Jest ich dokładnie 4024. Na szczęście nie trzeba znać ich wszystkich, ale konieczna jest znajomość bardzo wielu klas, aby móc użyć Javy w jakimkolwiek realistycznym projekcie.

Mit 3.: Java jest zbyt powolna dla poważnych aplikacji.

Czas działania większości programów jest tracony na komunikację z użytkownikiem. Kliknięcie zostanie wykryte w tym samym momencie, bez względu na to, czy program został napisany w Javie, C++ czy Asemblerze. To prawda, że nie możemy czerpać pełnej mocy procesora lub RAMu, pisząc w Javie, lecz język ten jest przede wszystkim wspaniałym rozwiązaniem dla aplikacji związanych z siecią. Jeśli mamy napisany w Javie program, który pobiera bardzo duży plik z internetu oraz go szyfruje, to bez względu na prędkość połączenia Java nie będzie miała żadnych problemów z nadążaniem – nawet, jeśli trzeba wykonać taką pracę, jak szyfrowanie, które wymaga wielu obliczeń. Po co męczyć się z trudniejszym (i mniej przenośnym) językiem C++, skoro przy napisaniu tego samego programu w Javie efekty będą takie same?

Mit 4.: JavaScript to prostsza wersja Javy.

Java jest językiem do tworzenia programów, zaś JavaScript do stron internetowych. Mają ze sobą wspólny tylko fragment nazwy – oraz możliwość komunikacji apletów Java ze skryptami JavaScript.

A teraz, podstawowe koncepcje języka Java:

  1. Prosty – składnia Javy jest „uprzątniętą” wersją składni C++. Nie ma potrzeby używania plików nagłówkowych, wskaźników, struktur, unii, przeładowania operatorów, wirtualnych klas bazowych i wielu innych utrudniających pracę cech, o których większość programistów Java nie ma zielonego pojęcia.
  2. Niezawodny – kompilator Javy (narzędzie służące do przetwarzania kodu źródłowego i tworzenia aplikacji) wykrywa wiele problemów, które np. w C pojawiłyby się dopiero po uruchomieniu programu.
  3. Przenośny – W przeciwieństwie do C i C++, w Javie nie istnieją „zależne od sprzętu” cechy. Dla przykładu, int to w Javie zawsze 32-bitowa liczba całkowita, natomiast w C/C++ mógł oznaczać liczbę 16-bitową, 32-bitową lub jakąkolwiek inną, w zależności od tego, co zażyczył sobie… Projektant komputera.

Mity obalone, pozytywne cechy wywyższone! Omówiłem podstawę naszej ulubionej gry, czyli język Java. W najbliższym czasie, zniszczymy mity dotyczące samej gry.

Do zobaczenia!