
W pierwszej części poradnika dotyczącego języka Java, przyjrzymy się schematowi klasy – pojedynczego pliku, którego sposób tworzenia poznaliście już w artykule SeeRazo (LINK).
Przykładowa klasa:
A teraz, wyjaśnienie każdej linii kodu:
public class PierwszaKlasa
– słowo public
jest modyfikatorem dostępu, który kontroluje, jakie inne części programu mogą używać danego kodu. Słowo class
informuje o tym, że kod poniżej jest klasą.
PierwszaKlasa
to nazwa klasy – jeśli klasa ma modyfikator dostępu public
, nazwa klasy musi być taka sama, jak nazwa pliku (w tym przypadku, plik nazywa się PierwszaKlasa.java). Staramy się nadawać nazwy zgodnie z konwencją mówiącą, że nazwy klas piszemy od dużej litery.
public static void main(String[] args)
to linia będąca definicją metody, czyli fragmentu wykonywanego kodu. Po raz kolejny spotykamy tu znane już nam słowo public
, teraz jednak pojawiło się jeszcze kilka innych. Pierwszym z nich jest static
– jest on specyficznym modyfikatorem dostępu (tak, jak public
), ponieważ może występować z innymi modyfikatorami. Jego działanie omówimy w przyszłości, ponieważ teraz nie jest nam ono potrzebne.
void
to typ zmiennej zwracanej przez metodę. Zmienne i typy omówimy w dalszej części kursu.
Na razie możecie uznać, że static void
jest koniecznym fragmentem kodu, zaś jego zastosowaniem zajmiemy się później.
main
to nazwa metody. Nie bez powodu użyliśmy właśnie jej – uruchamiając program, wyszukiwana jest metoda public static void main
, a więc ta metoda, którą napisaliśmy.
(String[] args)
to argumenty metody. Argumentami również zajmiemy się później.
Wreszcie docieramy do momentu, w którym coś się dzieje – System.out.println("TEKST");
drukuje do konsoli tekst znajdujący się w cudzysłowie. Zgodnie z tradycją, pierwszym programem, który jest pisany przez uczących się programistów jest program wyświetlający tekst „Witaj, świecie!” („Hello, world!”) i właśnie taki program napisaliśmy.
Teraz, zapisz plik i uruchom go. W konsoli powinien pojawić się tekst:
Witaj, świecie!
lub dowolny inny, w zależności od tego, co wpisałeś między cudzysłowami.
Na koniec, mała ciekawostka:
Jeśli przy pisaniu korzystasz z programu Eclipse lub NetBeans, możesz w linii System.out.println("TEKST");
zamienić out
na err
, co spowoduje wyświetlenie tekstu na czerwono. Jest to zwykle wykorzystywane przy zgłaszaniu błędów – czerwony kolor się wyróżnia.
Na lekcji 2:
- Co to są zmienne?
- Co to są stałe?
- Typy zmiennych: liczba, znak, tekst, boolean
- Działania na zmiennych