
Czy Minecraft może inspirować kobiety? Czy jest to miejsce dla nich? Jeśli tak, to w jaki sposób? Co mogą znaleźć tam dla siebie? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w poniższej historii firmy Toya.
Warto zaznaczyć na wstępie, że Minecraft jest grą dla wszystkich i nie będzie to tylko pustym frazesem, ale faktem. Statystyki pokazują, że w Minecrafta grają zarówno młodzi, jak i starzy, a także ludzie z każdej narodowości i każdej płci. Moglibyśmy zatem napisać, że Minecraft jest po prostu dla każdego, każdy znajdzie tu coś dla siebie i na tym zakończyć ten wpis, ale to nie wyczerpałoby tematu. Kiedy myślimy o grach komputerowych, widzimy bowiem przed komputerem czy konsolą młodych chłopców, którzy, zdaniem ich babć i dziadków, najpewniej spędzają przed tymi ekranami większość swojego wolnego czasu. Pierwsze skojarzenie zawsze przywołuje myśl, że gry to sprawa dla facetów. A tak nie jest i być nie powinno. Podobnego zdania jest Toya i właśnie z tego powodu tworzą gry, które ukazują bohaterskie kobiety i pomagają dziewczynkom odkryć ich prawdziwe talenty i mocne strony.
Toya to także twórcy gier, które możecie znaleźć w Marketplace. Ich pierwszym produktem stworzonym dla Minecraftu była gra „My Gorilla Adventure”, podkreślająca życie Dian Fossey – kontrowersyjnej i niezwykle odważnej kobiety, która większość swojego życia poświęciła badaniu goryli i walce z kłusownikami w górskich lasach w Rwandzie. Historię Dian można zobaczyć także w filmie Goryle we mgle z Sigourney Weaver w roli głównej. Anat Shperling, współzałożycielka Toya (razem z Yifat Anzelevich), była pod ogromnym wrażeniem po obejrzeniu tego filmu jako młoda kobieta. „Pamiętam, jak byłam zszokowana i zdumiona widząc kobietę, badaczkę małp, walczącą o prawa tych niesamowitych stworzeń i ich chroniącą. Sprawiła, że uwierzyłam, że mogłabym zostać badaczką małp, jeśli tylko bym chciała. Chciałabym, aby w taki sam sposób dziewczęta doświadczały gier Toya. Spacerując w dzikiej przygodzie, stając się kimś innym, gdzieś indziej, widząc fantastyczną i osiągalną ambicję„.
Początkowe ambicje Anat szły w stronę weterynarii lub filmu, a może nawet obydwu tych rzeczy naraz. Ostatecznie trafiła do telewizji w Tel Awiwie jako dziennikarka. Próbowała stopniowo piąć się górę i osiągać awanse, jednak cały czas miała wrażenie, że uderza głową w „szklany sufit” i że jej płeć uniemożliwia jej osiągnięcie więcej. Nie poddała się jednak i tak oto powstał Międzynarodowy Festiwal Filmów Kobiecych. „Czułam, że musimy wstrząsnąć tym światem, albo nic się nie zmieni”, mówi. „Zrobiliśmy ogromny postęp przez te dziesięć lat ciężkiej pracy i dzięki temu wspaniałemu festiwalowi, pokazując filmy wykonane przez kobiety i dziewczęta z całego świata„.
Po sukcesie Międzynarodowego Festiwalu Filmów Kobiecych, Anat, wraz z jej wieloletnią koleżanką z pracy Yifat, doszły do wniosku, że mogą więcej i mogą przyczynić się do promowania równości. „Pewnego dnia zadzwoniłam do Yifat, mówiąc, że musimy wrócić do dzieciństwa i poradzić sobie ze zmieniającymi się wzorcami społecznymi już od wczesnego etapu, jeśli chcemy, aby nasze córki i synowie wiedzieli, że mogą korzystać z tych samych możliwości”. W ten sposób powstała Toya i szybko objęto kierunek działania na rynek gier. „To obecnie najbardziej kreatywna, elastyczna i dynamiczna branża„.
No dobrze, ale co ma do tego Minecraft? Anat twierdzi, że jest to wspaniałe medium do zachęcania graczy do aktywności, w których mogą przy okazji śledzić losy bohaterek i obserwować silne, kobiece role. „Jest tak wiele niezliczonych opowieści o niezwykłych kobietach, że wybór może być trudny”, mówi Anat. „Zachęcamy cały zespół do przeprowadzania burzy mózgów, która pozwoli nam przybliżyć jak najlepiej osiągnięcia pracy i życia konkretnej kobiety jako modela. Po tym, jak wybierzemy konkretną przedstawicielkę, zaczynamy demontować historię na kawałki, które w końcu staną się mini-grami obok historii„.
Anat opowiada, że zbyt często historie o tych kobietach były pomijane. Wskazuje też swój własny model do naśladowania, czyli pionierkę filmowania Alice Guy-Blaché. „Dowiedziałam się o niej długo po tym, jak otrzymałam BFA w filmie. Wszyscy uczyli nas o [filmowcach] D.W Griffith i Lumiere, ale nikt nigdy nie wspomniał o Blaché. To trochę smutne, bo w gruncie rzeczy była ona jedną z pierwszych filmowców na świecie w ogóle i jedną z lepszych w tej roli”.
Polecamy obejrzeć też film pokazujący grę Toya: Desert of Secrets, którą możecie pobrać z Marketplace.
Kto będzie zatem kolejną bohaterką gier Toya? Jest to jeszcze tajemnicą, jednak Anat zapowiada, że są w trakcie pracy nad grą, która umożliwi malowanie w Minecrafcie. Bohaterką będzie abstrakcyjna malarka, która była mistrzynią kolorów i kształtów. Macie swoje typy? Bo my już się domyślamy :)
Warto jeszcze wspomnieć, że nie tylko Toya w świecie Minecrafta ukazuje kobiety jako główne bohaterki. Pisaliśmy ostatnio o nowej oficjalnej powieści The Crash, w której ukazane są losy Bianci i jej przyjaciela.