Stół do bilarda, flipper, gry planszowe i lego stroją biura Mojangu, małej, szwedzkiej firmy stojącej za szalenie popularną grą Minecraft, gdzie jeden z jej założycieli przechadzał się w smokingu i purpurowym krawacie na niedawnym "Formal Friday".

 
Atmosfera biura odzwierciedla ducha niezależności, który przyczynił się do uformowania pewnej tożsamości grze która niedawno osiągnęła 20 milionów sprzedanych kopii. Twórcy chcą by tak już zostało.
 
Mojang, co w języku Szwedzkim oznacza gadżet, jak na razie przeciwstawił się sprzedania większej firmie czy pojawieniu się na giełdzie mimo, że oznaczało by to ogromne pieniądze dla 25 osobowej załogi i fundusze na rozwój ich gier.
 
"Żyjemy jak we śnie, na prawdę." powiedział reutersowi Carl Manneh (35l.), jeden z trzech założycieli. "Taki ruch byłby ogromnym krokiem, ale czy serio potrzebujemy tych pieniędzy? W naszym przypadku mamy przepływ gotówki. Mamy więcej pieniędzy niż potrzebujemy".
 
"Zawsze uważaliśmy, że niezależność to jedna z naszych mocnych stron. Możemy podejmować decyzję siadając wspólnie w jednym pokoju i po 15 minutach już jest po wszystkim. Staramy się być zręczni i wydawać gry w miarę szybko."
 
Strategia ta kontrastuje z innymi regionalnymi deweloperami, włączając DICE, sprzedane wydawcy The Sims czyli Electronic Arts w 2006, czy Rovio, Fiński start-up stojący za Angry Birds, który niedługo może zostać wyceniony na 6-9 miliardów dolarów.
 
Analitycy mówią że podejście Mojangu póki co ma sens.
 
"To taki zalążek pomysłu, który bardzo dobrze działa, więc nie muszą powiększać swojej ekipy do kilkuset osób by dotrzeć do odbiorców w nowy sposób." powiedział Steve Bailey, starszy analityk growy w IHS Screen Digest.
 
"Wydaje mi się że starają się trzymać nisko jednocześnie próbując i rozumiejąc co mogliby z tym zrobić" dodał.
 
 
![](http://minecraft.pl//HLIC/01534683a7aaebde963fa8936efc84d2.jpg "mojangoffice3")
 
### Młodzi gracze
 
Minecraft został stworzony przez jedną osobę – współzałożyciela Mojangu, Markusa Perssona.
 
Jest to tak jakby cyfrowa wersja Lego, gdzie gracze mogą stworzyć praktycznie wszystko blok po bloku w trybie kreatywnym lub przetrwania – gdzie stawiają czoła morderczym zombie. Minecraft został wydany w 2011 roku i bardzo szybko się rozprzestrzenił, głównie poprzez polecanie gry znajomym.
 
Częścią jej popularności jest fakt, że gra jest ciągle w produkcji, gdzie twórcy ciągle dodają coś do gry, w porównaniu do wielkich wydawców, gdzie grę wydaje się raz. Sprawia to, że gracze czują się zaangażowani w tworzenie gry i pomagają w jej formowaniu.
 
Z początku Minecraftowa mania uderzyła w ludzi w przedziale wielkowym 25-35 lat, w niedawnym czasie jednak zdobyła wielką popularność u dzieci 10-12 i ich rodziców, z milionami ludzi prezentującymi swoje Minecraftowe projekty na YouTube.
 
Jednym z takich przykładów było pięknie zrenderowane King's Landing, miasto z filmu/książki "Gra o Tron", którego zbudowanie pochłonęło 4 miesiące 100 osobowej ekipie.
 
Minecraft sprzedał się w 9 milionach tylko na platformie PC/MAC. Doliczając też X360 i platformy mobilne łączna sprzedaż wyniosła 20 milionów.
 
Jeśli sprzedaż utrzyma się na takim samym poziomie jak obecnie, przegoni najlepiej sprzedającą się grę w historii gier PC, czyli "The Sims", która osiągnęła 16 milionów sprzedanych kopii, zaś cała seria zeszła w oszałamiającej ilości 150 milionów.
 
"Wygląda na to że przegonimy The Sims w rok lub dwa jeśli utrzymamy to tempo" powiedział.
 
![](http://minecraft.pl//HLIC/3a3cb26bc1bedde88eb4a0dc7255afed.jpg "mojangoffice4")
 
### Niełatwe prognozy
 
Chris Hickley, analityk IT i oprogramowania w Atlantic Equalities, powiedział że cokolwiek co sprzedaje się w 10 milionach tylko na platformie PC uważane jest za "fenomen".
 
"Czy Minecraft sprzeda kolejne 10 milionów kopii jest ciężkie do oszacowania, gdyż w tym momencie zaczyna zbliżać się do niezbadanych dla sprzedaży gier granic" powiedział. "To trudne do przewidzenia czy sprzedaż spadnie czy może dalej będzie tak pędzić."
 
Trzeci założyciel Mojangu, Jakob Porser, również deweloper, powiedział że wszyscy obawiali się że maksimum sprzedaży zostało osiągnięte w poprzednim roku.
 
"Liczby zaczęły mocno opadać zaraz przed świętami, i myśleliśmy, o, to już? Wtedy nadeszły święta i znowu napłynęła wielka fala zamówień" powiedział.
 
Inwestorzy bardzo chcieliby położyć swoje ręce na Mojangu, który w ostatnim roku zarobił 1,5 miliarda koron (232 miliony dolarów), z czego większość to czysty zysk.
 
Sean Parker, współtwórca Napstera i jeden z wczesnych inwestorów Facebooka, próbował przekonać założycieli Mojangu by go dopuścili do interesu, zawożąc wszystkich trzech na imprezę w londynie.
 
Nie zgodzili się, powiedzieli również "nie" prawie każdej dużej firmie growej na świecie. 
 
Porser, który pracuje nad nową grą zwaną Scrolls którą Mojang odpali w tym miesiącu, również nie szuka innego rozwiązania: "Możesz jeść dopóki się nie najesz, prawda? Jesteśmy mega szczęśliwi tu gdzie teraz jesteśmy".
 
źródło: [reuters.com](http://uk.reuters.com/article/2013/02/04/us-sweden-startups-minecraft-idUKBRE9130A220130204)