Minecraft to jedna z najbardziej udanych gier na świecie, mająca ponad 100 milionów zarejestrowanych użytkowników. YouTube jest największą stroną z filmami video na świecie z miliardem unikalnych użytkowników miesięcznie. Co daje to połączenie?

Filmy o Minecrafcie na YouTube są gigantycznymi hitami, choć grafika w grze nie zdaje się być porywająca. Miliony ludzi ogląda filmiki graczy, w których opowiadają, jak grają, opisują swoje mapy i pokazują swój wirtualny świat w grze. Często są to mężczyźni w wieku 20 lat, działają w pojedynkę i budują drapacze chmur, statki i inne konstrukcje wymagające dużej precyzji i czasu.

Wydaje się to dziwne, że ludzie chcą i lubią oglądać, jak inni, obcy ludzie grają. „To bardzo dziwne”, powiedział Mitchell Hughes, 21 lat, topowy Minecraftowy YouTuber. „Sam nawet tego nie rozumiem”.

http://

Już od początku istnienia Minecrafta jej twórcy zachęcali do publikowania swoich filmików z gry na portal YouTube i inne serwisy społecznościowe. Z początku gracze publikowali poradniki do gry, jednak z czasem ewoluowało to w zamieszczanie własnych remixów, parodii i odgrywanie scen ze znanych filmów.

YouTube, który jest własnością Google, mówi, że Minecraft jest najpopularniejszą grą wszechczasów, tuż przed Grand Theft Auto i Call of Duty. W ubiegłym roku Minecraft był drugim najczęściej wyszukiwanym hasłem w serwisie, pierwszym było „Frozen”. Popularność gry jest wyjaśnieniem, dla którego Microsoft dał firmie Mojang 2,5 biliona dolarów za grę.

„Niesamowitą rzeczą w tej grze jest to, że można tworzyć niesamowite filmy na co dzień”, mówi Joseph Garrett, mistrz gatunku Minecraft posługujący się Stampy.

[youtube_sc url=”https://www.youtube.com/watch?v=KOFm-JBOqFc”] Garrett ma ponad 5,7 milionów subskrypcji na swoim kanale, gdzie zamieszcza filmy ze Stampym. Obejrzane zostały one prawie 3,5 miliarda razy, co sprawia, że jest bardziej popularny niż Lady Gaga. Bajan Canadian ma 4,8 miliona subskrypcji na YouTube. Jego materiały obejrzano więcej niż 1,2 biliona razy odkąd dołączył do serwisu w 2011 roku.

YouTube stał się dochodowym miejscem dla Hughesa i Garretta. Na pytanie, ile zarabiają, odpowiadają żartem: „Biliony!”, jednak obydwaj dostają na tyle dużo, że mogą spokojnie się z tego utrzymywać. Na podstawie publicznych danych o oglądalności i typowych stawkach za reklamy, Peter Warman, analityk z firmy badawczej Newzoo, szacuje, że istnieje od ośmiu do dziesięciu topowych YouTuberów publikujących Minecrafta, którzy zarabiają koło 1 miliona dolarów rocznie.

Aby lepiej zrozumieć sukces graczy Minecrafta postujących na YouTube oraz wciąż rozsnąca popularność gry, warto postawić kilka warunków, które trzeba do tych sukcesów spełnić:

Osobowość. Trzeba ją mieć. Wszyscy najlepsi Minecraftowi YouTuberzy są ekstrawertykami lub chociaż zachowują się interesująco. Warto mieć też odpowiedni głos. Stampy pana Garretta brzmi trochę jak brytyjska wersja pana Rogersa po inhalacją helem. Stampy wydaje się istnieć w ciągłym zachwycie. „To większa, jaśniejsza wersja mnie”, powiedział Garrett, były barman, który rejestruje swoje występy ze swojego domu w południowej Anglii. Jego filmy mają średnio po 20 minut długości. „Nigdy nie złoszczę się w filmach”, powiedział. „Jeśli przegram, to trudno, może następnym razem pójdzie mi lepiej. Wszystko jest pozytywne i jestem szczęśliwy w świecie, gdzie mogę kreować swoje idealne ja”.

Współpracuj z innymi. Pan Hughes uważa, że sukces swoich filmów zawdzięcza tym, że nagrywa je z przyjaciółmi. Większość jego filmów zawiera wymiany dowcipami między nim, a jego przyjaciółmi. To wszystko sprawia, że jego materiały są ciekawsze dla widza i nie stają się monotonne. „Zdecydowanie warto otaczać się fantastycznymi ludźmi i być pod ich pozytywnym wpływem. W przeciwnym razie można czuć się samotnie, a współpraca daje wiele zabawy”, powiedział.

Najczęściej jednak gwiazdy YouTube pracują indywidualnie. Ma się to jednak zmienić dzięki projektowi o nazwie Wonder Quest, w którym Garrett przy współpracy z YouTube i Maker Studios stworzą serię na podstawie filmów Walta Disneya. Wezmą w nim udział także inni YouTuberzy, którzy będą podkładać głos różnym postaciom.

Bądź konsekwentny. Pan Wyatt twierdzi, że początkująca gwiazda YouTube powinna wypuszczać swoje materiały regularnie. Stała publiczność będzie z niecierpliwością oczekiwać na nowe filmy, a kiedy nie ukażą się na czas, będzie zawiedziona. „Ludzie często spoczywają na laurach i przestają dalej tworzyć”, powiedział. „Jakikolwiek masz harmonogram, trzymaj się go”.

Pan Hughes i Garrett publikują swoje filmy średnio raz dziennie. Garrett uważa, że utrzymanie takiego tempa nie jest łatwe, ale warto.

„Moi fani kochają moje prace”, powiedział. „Większość autorów publikuje swoje prace raz na tydzień, dwa. Ja postanowiłem robić to częściej. To było dla mnie sporą odskocznią”.