5 porad dotyczących tworzenia budowli, w szczególności w wersji na konsole :) Czytajcie dalej!

Piękne symetrie, precyzyjnie wykonane geometryczne kształty, skala, szczegóły – widzimy to wszystko w wielu budowlach autorstwa graczy. Nie lada wyzwaniem jest stworzenie dzieła sztuki na konsolowej wersji Minecrafta, gdzie nie ma możliwości korzystania z pomocnych narzędzi kopiuj-wklej oraz pomocy zewnętrznych oprogramowań.

Z pomocą wychodzi zatem jeden z najbardziej prestiżowych konstruktorów – Riley „Raeyzeus” Garland. Jego prace są kwintesencją potężnej symetrii oraz idealnego doboru szczegółów, by zwrócić uwagę na kluczowe cechy każdej budowli. Możecie podejrzeć jego profil na Planet Minecraft.

„Kluczem jest cierpliwość oraz przyjaciele, którzy będą mogli ci pomóc”, mówi Riley. „Zawsze angażuję się w tworzenie zespołów i zbieram pod swoje skrzydła ludzi, którzy są młodsi lub mniej doświadczeni. Oni pomagają mnie, a ja z kolei staram się ich uczyć, co przyspiesza proces tworzenia budowli”.

Spójrzmy zatem na porady, które przygotował:

1. Zaplanuj to, co chcesz zbudować

„Wiele osób nie docenia sztuki planowania czegoś, co chcą zrobić”, mówi Riley. „To bardzo ważne, żeby stworzyć wizję tego, co chce się zbudować. Dla mnie zazwyczaj oznacza to narysowanie czegoś, co następnie przenoszę na papierowy model. Potem odtwarzam to w wersji mini na mapie, co trwa zwykle około pół godziny”.

„Kolejnym etapem planowania jest stworzenie struktury. Określam, jak budowla będzie wyglądać poprzez umieszczenie bloków wzdłuż narożników. Ostatecznie wygląda to jak pusty trójwymiarowy model, który będę dalej rozwijał. Nie trzeba tworzyć od razu wszystkich filarów budowli – możesz umieścić tylko podstawy, które pozwolą ci wyobrazić sobie efekt końcowy i upewnisz się, że wszystko zostało poprawnie zaplanowane i po prostu ma sens”.

Riley twierdzi też, że powszechnym błędem jest rozpoczynanie pracy od centralnych punktów, np. stworzenia bardzo szczegółowych drzwi, które potem ostatecznie nie pasują do reszty. „Czasami zrobisz cały przód budynku, a następnie nie masz pojęcia, co zrobić z bokami i tyłem. Efekt? Całość wygląda jak kupa bałaganu z bardzo ładnym przodem”.

2. Wybierz kolory

„Chcesz takich kolorów, które będą pasować. Dobrze jest mieć kontrastujące kolory, ale niekoniecznie wszystkie odcienie tęczy. Ważne, by kolory tworzyły spójną całość. Jeśli użyjesz jednego koloru, fajnie byłoby go użyć znowu w innej części budynku. Z tego względu warto przygotować najpierw paletę.”, radzi Riley.

Jak wygląda kwestia ograniczeń kolorów? Czy można w ogóle mówić o limicie w kolorach, których chcemy użyć do budowli?

„Wszystko zależy od budynku. Jeśli mówimy o małym budynku, np. jednej wieży, to zwykle używam wtedy jednej barwy na filary, jednej lub dwóch na detale i jedną na tło lub tylną ścianę. Daje to nam koło 4-5 kolorów, o ile chcesz zrobić jeszcze dach. W przypadku znacznie większych budowli, czasem użyję 15 lub nawet 20 albo 30 różnych kolorów – tego nigdy nie wiesz”.

Co zatem z kwestią mieszania tekstur?

„Mieszanie tekstur dobrze wygląda. Jeśli mam dużą białą ścianę, lubię łączyć na niej różne tekstury. Podobnego rozwiązania używa również JoeyJoeJoe – gdy buduje szare ściany, zawsze widać różne kamienie, gliny, różne rodzaje drewna. Wygląda to pięknie”, mówi Riley.

![](https://community-content-assets.minecraft.net/upload/styles/small/s3fs/79a4aad03541672ab0457165e61f6446-raerender310020825_lrg.png)Jedna z pierwszych budowli Rileya – Baitul Ihsan. Stworzona w wersji na PC.
**3. Nie przesadź ze szczegółami**

„Największym problemem jest to, że ludzie starają się zrobić zbyt wiele i tworzą w ten sposób bałagan, układając zbyt wiele schodów czy płytek. Szczegóły powinny zwieńczać budynek, ale nie powinny być elementem całej budowli. Cała ściana czy cała konstrukcja nigdy nie powinny być dokładnie zakryte wzorami. Dużo milej jest mieć neutralną przestrzeń i szczegółowe elementy jak np. filary, przy których można pozwolić sobie na więcej szaleństwa. Moim zdaniem jest to najlepszy sposób. Oczywiście, co człowiek, to inny gust – grunt, żeby nie przesadzić”, radzi Riley.

Jeśli patrzysz na budowlę z daleka, ważne, by nie było dużo chaosu w całym obrazie. Trzeba dać możliwość skupienia się na pojedynczych funkcjach.

„Nie chcesz po prostu, by ktoś patrzył na twoją ścianę kolorów i myślał sobie »Wow, fajne! Tylko… co to właściwie jest?«. Fajnie jest móc spojrzeć na całość i naprawdę docenić detale, a nie być nimi przytłoczonym. Im czyściej, tym lepiej”, dodaje.

4. Bądź kreatywny

„Miliony ludzi odtworzyły już średniowiecznie miasta”, mówi. „Było milion kopii statków pirackich. A może zamiast tego zrób coś innego, np. statek piracki z wbudowanym rekinem? To była bardzo fajna budowla stworzona przez Necrosys”.

„Bądź więc twórczy i staraj się wprowadzać nowe inspiracje z niezwykłych miejsc. Budowla, nad którą obecnie pracuję, inspirowana jest dziełem literackim, wierszem Raj utracony (w oryginale: Paradise Lost), więc inspirację można czerpać z każdej strony – czy to z filmów, czy z programów, literatury, czy skądkolwiek indziej”.

5. Bądź otwarty na krytykę

„To chyba jedna z ważniejszych wskazówek”, mówi Riley. „Nikt nie jest doskonały i nikt nie zna się na wszystkim, dlatego najlepsze rady otrzymasz od przyjaciół. Posłuchaj ich, jeśli dołączą do twojej mapy i powiedzą ci, co należy zmienić lub nad czym jeszcze pomyśleć. Bez rad od innych ludzi czasem nie da się dojść do dobrych wniosków tak szybko. Otwórz się zatem na krytykę i zrozum, że nie wiesz wszystkiego – tak samo jak każdy inny człowiek”.

Riley mówi, że jest to szczególnie ważne, gdy masz poczucie tego, jak konkurencyjna jest kwestia budowania. Zaznacza jednak, że potrafi być również polem do wspaniałej współpracy – szczególnie w wersji na konsole, gdzie brak dodatkowych opcji wiąże się z trudnościami w budowaniu ogromnych konstrukcji”.

„Wszyscy próbują pomóc sobie wzajemnie i stworzyć razem coś tak pięknego, jak to tylko możliwe”.

Co sądzicie o tych poradach? Przydatne? A może macie własne wskazówki dla innych graczy? Koniecznie się z nami podzielcie :)