Nowy miesiąc to nowe wyzwania i nowe wywiady, a także tematy ze świata sieci i całego Minecrafta. W dzisiejszym wywiadze przeprowadzę rozmowę z redaktorem naszej sieci – Mevistorem, który publikuje poradniki pisania modyfikacji. Zapraszam!

1)  Jak natrafiłeś na naszą sieć?

Jakiś czas temu przez przypadek trafiłem na wzmiankę o grze Minecraft (już nie pamiętam gdzie), więc zacząłem szukać o niej więcej informacji. A wtedy, jak to robi większość osób (jeśli nie wszystkie), wpisałem frazę w google i tak się zaczęło. Trafiłem na Minecraft.pl.

2) Co byś w niej zmienił?

Co zmieniłbym w naszej sieci? W mojej głowie pojawiło się wiele pomysłów, dotyczących zmian, jakie mogłyby tu zajść, ale większość nie ma większej racji bytu. Nie tylko ja tworzę tę stronę. Ciężko mi na to pytanie konkretnie i jednoznacznie odpowiedzieć. W świecie nie ma niczego idealnego i nie ma też idealnych sieci. W administracji siedzi rzesza wspaniałych ludzi z różnymi pomysłami, więc może bardziej otworzyłbym się na ich pomysły i zaczął je realizować, choćby na próbę.

3) Jak zaczęła się Twoja przygoda z programowaniem?

Tak naprawdę, sam do końca nie jestem pewien, kiedy to było. Miałem wtedy może 10-12 lat, naprawdę nie pamiętam. W każdym razie, zaczęło się od Commodore 64. To dzięki niej w mojej głowie zaczęły pojawiać się pytania: „Dlaczego tak to działa?”. No i postanowiłem nauczyć się języka BASIC pod C64. Zdobyłem dwie książki i zacząłem pisać. Do dzisiaj pamiętam to, gdy udało mi się zmieniać programowo kolor tła. Był to mój pierwszy program. Później przyszły kolejne języki, a programowanie wciągało mnie coraz bardziej – aż do takiego stopnia, że przestałem grać w gry czy robić cokolwiek innego na komputerze.

4) Jak otrzymałeś rangę redaktora?

Zawsze byłem wielkim zwolennikiem wolnego oprogramowania z otwartym kodem źródłowym. Często tworzyłem skrypty czy aplikacje tak, żeby inni mogli się z nich uczyć. Tak samo było z Minecraftem. Gdy nauczyłem się już pisać mody pod Forge’a, postanowiłem podzielić się tą wiedzą z innymi. Założyłem temat na naszym forum i zacząłem pisać poradniki. Po pewnym czasie dostrzegł mnie jeden z redaktorów, SeeRazo i zapytał, czy nie chciałbym wydawać tych tutoriali na stronie głównej. Zgodziłem się, gdyż dla mnie była to kolejna możliwość rozpowszechniania wiedzy na temat pisania własnych modów. Tak zostałem redaktorem.

5) A czy prywatnie masz czas na grę w Minecrafta? Grasz na innych serwerach czy tylko tworzysz modyfikacje?

Prywatnie gram tylko na jednym serwerze, domowym. Wraz z narzeczoną mamy swój mały serwer, na którym czasami, w wolnym czasie, gramy dla przyjemności. Ogólnie rzecz biorąc, nasz serwer liczy troje graczy. Na nim też testuję mody, które piszę.

6) Programowanie to trudna sztuka. czy można się tego nauczyć samodzielnie w 24 godziny?

****Na pewno programowanie nie jest czymś, czego możemy nauczyć się w 24 godziny. W tak krótkim czasie możemy posiąść jedynie minimalną wiedzę i stworzyć coś w stylu „Hello World!”. Rozpoczęcie przygody z programowaniem to na początku wybór języka, później środowiska do pracy, a na końcu nauka samego kodu. Trzeba też posiadać dobrą wizualizację przestrzenną kodu. Potrafić wyobrazić sobie w głowie, jak nasz kod się zachowa i jak będzie działał. Oczywiście, nie zawsze się to udaje. W końcu „programowania uczymy się przez całe życie, przez cały czas, w którym programujemy”.

7) Co najbardziej denerwuje Cię w grze Minecraft i dlaczego?

Nad tym pytaniem nie muszę się nawet zastanawiać. Denerwuje mnie większość zmian, które zaszły od czasu pojawienia się wersji 1.7 oraz to, w jaki sposób Mojang podchodzi teraz do rozwoju gry. Dlaczego? Rażące są dla mnie zmiany czysto programistyczne, na przykład silnika oświetlenia. Nie będę jednak wymieniał wszystkich, bo lista byłaby zbyt długa. Zmiany te po prostu zepsuły efekt wizualny Minecrafta. Jeśli chodzi o kierunek rozwoju gry, to, moim zdaniem, nie tędy droga. Dodawanie kolorowych obroży dla psów nie przyciągnie większej ilości graczy.

8) Jakie jest Twoje największe osiągnięcie i porażka, jeśli chodzi o programowanie?

Największym osiągnięciem było wygranie konkursu na najlepszy program, dzięki czemu znalazłem się w gronie 16 najlepszych programistów w Polsce w wieku 15 – 20 lat (to było 9 lat temu). Największa porażka? Póki co, nie doświadczyłem tego i mam nadzieję, że nic takiego się nie zdarzy.

9) Wyobraź sobie, że otrzymujesz dostęp do rdzenia gry Minecraft na 24 godziny. Co zmieniasz, a co pozostawiasz bez zmian i dlaczego tak?

…I tutaj odniosę się do pytania numer 7. Cofnąłbym zmiany kodu, które Mojang wprowadził w wersji 1.7 (oczywiście te programistyczne, psujące jak dla mnie efekt wizualny gry). Reszta mogłaby pozostać.

10) Już niedługo szykuje się kolejny wywiad. Kogo Twoim zdaniem powinienem w następnej kolejności przepytać?

****Ciężki wybór! Moim zdaniem powinien to być Chormon, nasz moderator forum. Człowiek, który pozwolił mi kiedyś poczuć, jak to jest dostać warna. Jest cichy, ale potrafi się udzielić, pomóc czy doradzić w potrzebie. No i, oczywiście, jak Chuck Norris pilnuje porządku na naszym forum!

I to by było na tyle. Dziękuje Mevistorowi za poświęcony czas.

Jeśli jest coś, co jeszcze was interesuje, to możecie pisać swoje pytania w komentarzach.