Zapraszamy na drugi wpis z serii poradników do pluginu Skript, dziś dowiecie się co nieco o zmiennych oraz komendach.

[raw]Witam wszystkich w drugim wpisie dotyczącym pluginu Skript który pozwala nam rozszerzyć możliwości naszego serwera. W dzisiejszym wpisie dowiecie się co nieco o zmiennych i posługiwaniu się komendami – będziemy tworzyć licznik śmierci dla gracza jak i całego serwera. Statystyki będziemy mogli sprawdzić ilość za pomocą komendy. Zapraszam do czytania i komentowania :)

Jak zdefiniujemy zmienną w pluginie Skript ? Jest to jakieś wyrażenie, albo liczba, którą chcemy przechować, modyfikować lub sprawdzać w dowolnym miejscu w czasie. Poniżej przedstawię wam przykład który nieco rozjaśni ten element, kod odpowiada za zliczanie śmierci dla całego serwera.
![](http://i42.tinypic.com/f42uqd.jpg)
1. Tworzymy listę zmiennych, będziemy ich używać w naszym skrypcie. 2. Tworzymy zmienną o nazwie ‚death’. Pamiętają aby nazwy zmiennych zawsze zapisywać w nawiasach klamrowych. = 0 bo tyle ma wynosić domyślnie liczba śmierci, jeśli jednak chcecie zmienić 0 na cokolwiek innego nie ma z tym problemów. 3. on death of player: – wszystko co wpiszemy poniżej będzie się wykonywało po „evencie” śmierci gracza, po więcej możliwości zawsze mamy [dokumentację](http://njol.ch/projects/skript/doc/events/#death). 4. Kolejna linia powiększa nam licznik.
Stworzyliśmy prosty skrypt który będzie nam zaliczał wszystkie śmierci na serwerze, jednak zmienne pozwalają nam także policzyć ilość śmierci dla każdego gracza z osobna. W tym celu musimy zmodyfikować nasz kod w ten sposób:
![](http://i43.tinypic.com/zyg4k2.jpg)
W kodzie znajdziemy 2 nowe fragmenty
1. {death.%player%} = 0 – jest to nowa zmienna która będzie zbierać dane osobno dla każdego z graczy który zginie. 2. add 1 to {death.%player%} – powiększa naszą zmienną o 1. %player% jest nickiem gracza który ginie
Teraz stworzymy kod odpowiedzialny, za komendę wyświetlającą nam nasze statystyki:
![](http://i43.tinypic.com/inx5l3.jpg)
1. Tworzymy nową komendę która jako argumenty przyjmuje tylko wcześniej określony tekst. 2. Najważniejszy z atrybutów, określamy tutaj jakie argumenty można wpisać dla naszej komendy, lub co ma się dziać po wpisaniu komendy. 3. Określamy argumenty, czyli jeśli komenda zawiera ./death ilość 4. Send już jest nam znane z poprzedniej lekcji, wysyła nam wiadomość na czacie, to kolor, a to resetowanie koloru do domyślnego. 5. Analogiczna sytuacja dla dwóch punktów poniżej.
![](http://i43.tinypic.com/2i1dts1.jpg)
Wszystkie zmienne przechowywane są w zewnętrznym pliku, więc nawet gdy serwer przestanie działać nie mogą one zniknąć. [/raw]